søndag den 6. november 2011

Græskar og mad

Den forgangne uge har bydt både på pumpkin pie og på græskarsalat - for der er jo bare græskar at få alle steder lige fra Lidl til Salling Super.

Først græskartærten - den blev bagt efter en opskrift på http://www.anarka.dk/blog/ og den blev teknisk set ret vellykket.

Lækker mørdej og et ret lækkert fyld som havde den smukkeste farve som I forhåbentligt kan se nedenunder:



Smagsmæssigt var det dog en noget tung affære - jeg er ret sikker på at den smagte som sådan en skal smage men det var bare for tungt og sødt til mine smagsløg. Dog vil jeg sige, at jeg tog et stykke dagen efter den var bagt - bare for at være helt sikker på, at det nu også var rigtigt at jeg ikke kunne lide den - og der smagte den faktisk betydeligt bedre. Så jeg tror at det er mine smagsløg der ikke er vant til så tunge vinterkrydderier snarere end noget andet.


Græskarsalaten var ret beset fremtryllet af min kæreste efter inspiration af en opskrift som Camilla Plum havde skrevet i et nyhedsbrev - www.fuglebjergaard.dk - det blev dog hans fortolkning af salaten da han lavede lidt om.


Hans version lyder nogenlunde sådan her:

1 græskar i både vendes med en dressing af lidt honning, lidt olie, lidt chilli, masser  af limesaft, lidt ras el hanout (marrokansk kryddderiblanding - kan undlades), lidt hvidløg og salt og bages i ovnen til de er møre (ca. 45 min). Vendes med kogte kikærter (hvis du koger dem selv fremfor på dåse så husk iblødsætning og kog dem gerne sammen med hvidløgsfed og hele chillier), lidt mere dressing og feta i tern samt ovnbagte tomater. Lidt friske krydderurter havde været rigtigt godt i men det havde vi ikke og det blev heldigvis også godt uden.

Vi fik kyllingelår krydret med harissa til.




I denne weekend har menuen stået på svinemørbrad i spicy rub a la Louisa Lorang - virkeligt lækker weekendmad og i dag står den restemad i bedste Stop spild af Mad stil. Men mere om det i et senere indlæg.

1 kommentar: