søndag den 11. september 2011

Vegetarkassen for ikke vegetarer

Som jeg har skrevet tidligere får vi en gang i mellem vegetarkassen fra aarstiderne. Vi er dog ikke vegetarer og dermed sætter vi kød/fisk til hvor det passer ind og som det passer os.

Eksempelvis var en af opskrifterne i denne uge en suppe på sorte bønner med majssalsa. Du kan se den opskrift som aarstiderne havde medsendt her

http://www.aarstiderne.com/Opskrifter/ugens-fisk-koed/Maaltidskasse-Vegetarkassen/3611.aspx

men min version lyder sådan til 2 personer + en rest:

300 gram sorte bønner (udblødt i vand natten over)
1 l. vand
1 ½ løg finthakket
400 gram gulerødder i fine skiver
1 rød chilli i skiver
3 fed hvidløg i skiver
120 gram chorizo - i grove tern
200 gram grønkål grofthakket
2 spsk. st. spidskommen (eller efter smag)
1 spsk. st. koriander (eller efter smag)
evt. lidt tomatpasta eller god tomatsovs
salt, bouillon gerne fra herbamare (kun pasta/terning ikke væsken), ekstra chilli etc. efter valg/smag
evt. lidt flydende honning

De udbløde sorte bønner koger i en liter vand i ca. 25-30 min.

Imens sorteres løget og gulerødderne i lidt olie sammen med chillien og hvidløg og chorizo i 5 min. uden at det tager farve. Chorizoen skal helst udskille noget af al den paprika der er i pølsen men ikke brunes. Grønkålen steges med i 2 min. sammen med de øvrige krydderier. Bruger du tomatpasta kan du tilsættes det nu så det også steges med.


De næsten møre bønner tilsættes sammen med kogevandet og der tilsættes bouillon"pasta" (+ tomatsovs hvis du bruger dette), evt. lidt mere chilli og krydderier efter smag.

Giv det hele et opkog og smag evt. til med honning og limesaft. Server med groft brød efter behag

Denne supper står nu og trækker på komfuret til aftensmaden og min mave glæder sig allerede. MUMS!

Den majssalsa som skulle serveres til iflg. aarstiderne bliver gemt til en anden dag (tirsdag?) hvor menuen står på frikadeller, kartoffelsalat og majssalsa.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar